5 Kasım 2016 Cumartesi

Italeri 1/72 Dornier Do217 M1






Model çok eski, kalıp dışa detay emektar Italeri Do217. Italeri' nin Do 217 varyantlarından. Çocukluğumdan beri macunsuz tesviyesiz dahil üç dört kere yapmışlığım var. Bu versiyonu güzel detaylı bir kokpitle allanıp pullanmış hali. Bu sefer hayatımda ilk defa bir uçak modelini içe detaya çevirmeye karar verdim. Yirmi yıl önceleri ne özenirdim, adam dışa detay modeli almış, aylarca uğraşıp içe detaya çevirmiş, airbrush ile boyamış getirmiş koymuş, al hadi yiyorsa sen de yap.. Gözümde çok yüce insanlardı o dışa detay kitleri içe detaya çevirip panel eskitmeleri döktürmüş amcalar, arkadaşlar. Hem de kocaman bire kırksekiz veya bire otuziki modeller, böyle bire yetmişiki parmak kadar şeyler de değil.


Yukarıdaki resimdeki el aletlerini kullanarak sol kanadın detayını içe çevirmeyi bitirdim. Bu modelde bir referans çalışması yapmıyorum ve amacım parçanın üzerindeki kabartma dışa detayı zımpara kağıdıyla silip, yüzeyden içe doğru oluk şeklinde çevirmek. Çizicilerin plastik yüzey üzerinde davranışını kavrayabilmek için yaptığım bir nevi pratik çalışma.  Referans modeli yapılacaksa uçağın planlarından panel çizgilerinin asıl yerlerine göre doğru olan bir çalışma yapmak gerekir. Perçin detayları açmayı da çalışsam mı düşünmüyor değilim ama belki uygun el aletini bulup edinene kadar erteleyebilirim de. Perçinleri tek tek yapmayı şu an için denemek istemiyorum.

İçe detay çalışması herşeyden önce çok dikkat ve konsantrasyon gerektiriyor. İçe detay açılacak parça üzerinde sabit tutmaya çalıştığınız kesme bıçağını düz tutmaya yarayan cetvel veya yerine göre ne kullanıyorsanız, işlem sırasında hareket etmeye çok meyilli olabiliyor. Ellerinizle uyguladığınız basınçları çok dikkatli bir şekilde kontrol etmelisiniz. Detay açma aletine değişik kuvvetler uygulamaya kalktığınızda cetvelin doğrultu değiştirme isteği artabiliyor. Son derece sakin ve kontrollü hareket etmek gerekiyor. Kesici ve delici aletlerle çalıştığınız için kendinizi yaralama tehlikesi de olduğundan kesim anlarının önemi çok artıyor.  


Ani kaymalarla açmak istediğiniz detay hattı dışına çıkıp modelin panel harici yüzeyini zedelerseniz çok panik yapmanıza gerek yok. Bu durumla karşılaştığınızda öncelikle kesme işlemine hemen son verin, çizginin üzerinden tekrar geçmek ilk etapta mantıklı gelse de bunu asla denemeyin. Bıçak cetvel desteğinde bile olsa az önce yanlışlıkla açılan oluğa kaymak ister ve düzeltmek isteğiyle yanlışlığı daha da derinleştirebilirsiniz. Dışa detayları silerken kullandığınız zımpara kağıdı ile kaymanın olduğu kısımın az üzerinden tüm yanlış çizgiyi, kaymanın olduğu noktayı da içerecek şekilde hafifçe zımparalayın ve üzerine CA yapıştırıcınızı çok kalın bir katman yapmayacak şekilde   uygulayın, gerekiyorsa bölgeyi tekrar zımparalayın. Düzeltmelerde bu işlemin faydası çok. Kesime kaldığınız yerden devam edin.


Parçadaki tüm detay açma işlemi bittiğinde çalışmanın derlenip toplanması amacıyla kanallar üzerinden likit yapıştırıcı ile dokunarak geçin. Bu işlem açılan kanalların içerisinde kalan plastik tozlarını ve minimal partikülleri eritip temizler ve  düzenler. Detay açmada çeşitli photo etched setlerden de faydalanabilirsiniz. Bu iş için benimde hala sandığımın diplerinde uygun bazı malzemelerim olabilir, bir ara eşelenmek lazım.. 


Sol kanat altını da içe detaya çevirip kanadı oluşturan parçaları birleştirdim. Kanat altındaki bir panelde perçin detayları da açtım ama bu mevzuyu daha çalışmam lazım. 


Şimdilik sol kanatla uğraşmayı bırakıp sağ kanadı aynı seviyeye getirmek gerekiyor.


Sağ kanadı da yapayım derken bitiverdi. Sırtta bulunan bazı geometrik şekilli kısımların detaylarını montaj sonrasında açmak gerekir. Artık sıra kokpitin toplanıp yerine montesini takiben gövdeyi birleştirmeye gelecek. Aslında Do 217'nin en çok gece avcısı modelini yapmak istiyordum ama bu aralar etrafta bu versiyonu bulunuyordu.




Tüm montaj aşamasında Tamiya yeşil kapak likit yapıştırıcısını kullandım. Dolgu macunu isteyen sadece gövde altında çok az yer varmış gibi görünüyor. Eğer ilerleyen aşamalarda başlarına bir şey getirmezsem şeffaf parçaların uyumu ve geçirgenliği güzel. Bunlar da tesviye ve dolgu istemeden yerlerine rahatlıkla oturacak gibi. Taret döner şekilde ve MG 131 de yukarı aşağı oynayabiliyor. Kokpit içerisine detay seti uygulamadım. Ciddi yaşlı olmasına rağmen problemsiz güzel akıp giden bir kit. Daha yeni kalıplı çift motorluları edinesim geldi şimdi. Revell'in Ju 88'i Airfix in He-111'i Luftwaffe kolleksiyonuna güzel bir ekleme olur.

Motorların montajı da yapılıp bitirildi. Şu aşamaya kadar dolgu macununu bir kürdan ucu kadar bir yerde kullandım. Modelin birleşmesi güzel. Motorların kendi montajı gövdeye göre biraz daha tesviye ister şekilde olsa da kaportalar da çok yoğun bir tesviye istemiyor.


Ama bu demek değil ki modelde bir hata yoktur veya sıfır hata ile model yapan bir modelciyiz. Elbette ufak sıkıntılar her modelde olacak, bu modelde de var. Motorların montajı dört aşamadan oluşuyor. Yapım planında 4 ve 5 nolu aşamalarda iniş takımı yuvası toplanıyor, 6 nolu aşamada yuvaların kanatlara montajı yaptırılıyor, 9 ve 10 nolu adımlarda motor kaportaları toplanıyor ve dördüncü aşamada 12. adımda Motorlar firewal'lara yapıştırılıyor. İlk aşamada yapılan (4. ve 5. aşamalar) bir hatanın kendini belli etmesi de ancak bu son aşamaya doğru kendini belli etti. Kaportalar ile firewall arasında önemli bir miktar boşluk kaldı. İniş takımları " strut " ları bu firewall'a yapıştırılacak. Eğer bu şekilde bırakırsam uçağın tekerlekleri normalden daha geri bir noktada yere basacak, modelin burnu belki bir miktar daha havaya kalkacak, istenmeyen bir durum...


Bu hatanın sebepleri şunlar olabilir :

1) Bunun bana bir problem yaratacağını sezmeme rağmen, son birleşmesinin yapılması ve ardından montaj kontrolü gereken bir çok aşamalı parça olmasından dolayı tehlikeyi sallamak isteyişim.

2) Modelin sağladığı parçalardaki yapışma destek yerleri detaylarına güvenmem. ( Genelde kesit parçaların iki taraflı yapışması durumlarda, yan duvar parçalarında verilen destek tarzı çıkıntılar ) 

3) Planda 6. aşamada, 4. ve 5. aşamalarda yapılan parçaların kanat içlerine montajları sırasında, yine 2. maddede olduğu şekilde modelin verdiği yuvalara güvenip, montajın bir sonraki aşamasını tamamlayıp, gerekli fittingleri kontrol etmeden montaja devam etmem.

Problem çözülemeyecek bir şey değil elbette ama normalde kitlerin verdiği parçalara çok fazla miktarda müdahalede bulunup kesme biçme, sökme atma işlerini pek fazla sevmeyen bir modelciyim henüz. Ama keseceğiz netekim. Bulldog köpekleri gibi omuzları üzerine yükselmiş bir Dornier Do ikiyüzonyedimebir'im olmasını pek istemiyorum...

Paypal'i yasaklayanların gözlerinden öpüyor, bir şekilde perçin açma aleti edinene kadar bu projeyi erteliyorum.  


Kokpit içinin rengini yanlışlıkla RLM 02 boyamışım, RLM 66 ile gerekli düzeltmeyi yaptım. Kayış kemer iyi durabilirmiş. RLM 76 dan da numunelik bir adet bulduğuma göre, paterni seçmek için gerekli istişarelere yatmalı... 




  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder